Împreună pentru un
caracter sănătos
Caracterul nu este o moștenire genetică, el se formează
pe parcursul vieții, este un ansamblu de calități stabile cu semnificație
morală format în mijlocul familiei și în cadrul școlii. Un rol important în
formarea carcterului îl au „modelele” întâlnite în perioada copilăriei sau
descoperite în paginile cărților preferate. Deseori spunem despre o persoană că
este energică, rapidă, lentă, explozivă etc. Acestea sunt particularități și
trăsături înnăscute care țin de temperamentul individului. Nu trebuie confundat temperamentul cu
caracterul. Temperamentul poate facilita sau îngreuna formarea unui caracter sănătos.
Copilul, în
mâinile părinților și a cadrelor didactice, este modelat precum argila în
mâinile olarului. Argila, cu cât este mai lutoasă cu atât va da naștere prin
prelucrare la un vas rezistent, bun, dar cu cât este mai nisipoasă cu atât
calitatea vasul obținut este mai redusă. Argila nisipoasă se găsește cu
ușurință spre suprafața solului, argila de calitate se află în stratul de sol
greu accesibil. Asemenea argilei, caracterul copilul este mai ușor sau mai greu
de modelat. Pregătirea elevului în vedere îmbunătăţirii calităţilor sale se
face prin muncă continuă și răbdare fără a aștepta rezultate imediate, dar
orice greşeală poate avea drept consecinţă distrugerea caracterului. Fiecare
copil e unic. Dascălul ca făuritor şi modelator de caractere trebuie să
descopere și să dezvolte partea bună din fiecare copil. Uneori această parte
este atât de bine ascunsă încât nici copilul nu știe că există în adâncul lui
valori prețioase, dar tocmai în aceasta stă măiestria dascălului, în a găsi
ceea ce nici copilul nu știe că are. Pentru a reuși în ziua de azi copilul
trebuie învățat să caute în permanență, să se autodepășească, să fie într-o
competiție permanentă cu el însuși, dar și cu cei din jurul său fără a se abate
de la drumul drept chiar dacă acesta este lung și de multe ori anevoios. Nu vor
reuși acest lucru dacă au un caracter ,,nisipos” deoarece cei slabi au tendința
de a o lua pe ocolite, de a scurta drumul, de a obține cât mai mult cu efort
minim și prin mijloace necinstite, iar aceasta nu este cheia care să deschidă
poarta succesului. Atât la școală cât și acasă copilul trebuie educat, instruit
pentru viață, sprijinit să își formeze propria personalitate, să-și făurească
un caracter puternic printr-o activitate continuă de educare și formare. Pentru
a reuși acest lucru e nevoie ca atât părinții cât și cadrele didactice să
„vâslească” în aceeași direcție. Odată format caracterul trebuie menținut,
deoarece în viață suntem precum acrobații care merg pe sârmă. Doar cei ce au
tărie de caracter vor fi acrobați iscusiți, ceilalți vor cădea la cea mai mică
adiere a vântului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu